Fraude in de zorg, onze maatregelen ter bestrijding

Afgelopen week is het verkennend rapport ten aanzien van misstanden in de zorg gepubliceerd door de Inspectie van de Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie van het Onderwijs.
Nadat begin januari 2024 een brandbrief namens een groep anonieme zorgprofessionals is gestuurd met signalen over slecht opgeleide mensen in de zorg en mogelijke fraude met diploma’s, cv’s en Verklaringen Omtrent het Gedrag (VOG). In dit rapport worden verschillende misstanden en risico’s kenbaar gemaakt, waar verschillende partijen in de zorgsector mee te maken (kunnen) krijgen.

We kunnen het ons niet voorstellen dat mensen durven te frauderen, laat staan in een sector waar mensen afhankelijk zijn van anderen en waar fouten daadwerkelijk levensgevaarlijke gevolgen kan hebben. Wij zetten ons dagelijks in voor positieve, gezonde en kwalitatieve zorg die beschikbaar is voor iedereen. Diplomafraude veroordelen we hier dan ook ten zeerste.

Ook al kunnen we het ons niet voorstellen, we beseffen ons zeker dat ook wij hier mee te maken kunnen krijgen vanuit de cruciale rol die we hebben in het bij elkaar brengen van zorgvragers met gekwalificeerde kandidaten. Om de integriteit van het wervingsproces te waarborgen, nemen we dan ook verschillende maatregelen. Dit nieuwsbericht geeft een overzicht van de maatregelen die wij nemen om de integriteit van onze zorgverleners te waarborgen en (diploma)fraude tegen te gaan.

Kennismaking en screening

Vanuit CareMatch stellen we verschillende eisen, grofweg zijn deze te verdelen tussen harde ‘administratieve’ eisen en zorgverleningseisen.

Administratieve eisen
Om überhaupt in te schrijven bij CareMatch zal een zorgverlener aan verschillende administratieve eisen dienen te voldoen, waaronder;

  • Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)
  • Een uittreksel van de inschrijving in de Kamer van Koophandel
  • Een kopie van de polis voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering
  • Een bewijs van lidmaatschap van een klachten / geschillencommissie
  • Het aanleveren van het BTW identifcatienummer
  • Inschrijving in het Landelijk Register Zorgaanbieders
  • Een CV met referenties
  • Een Uittreksel van het Diploma van DUO

Nadat de inschrijving met alle gegevens zijn ontvangen, worden deze grondig gecontroleerd door onze zorgverlenersadministratie. Bij twijfel nemen we contact op met de desbetreffende onderwijsinstelling voor verificatie. Waar nodig vragen we om aanvullende certificaten.
Elke constatering van nepdiploma melden we de bij Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en DUO.

Zorgverleneningseisen
Als de controle voltooid is, nodigen we de zorgverlener uit voor een persoonlijk gesprek. Hierin checken we het legitimatiebewijs en kijken we of de aangeleverde administratieve gegevens overeenkomen. Daarnaast komen dan de zorginhoudelijke eisen aan bod. Denk aan een fatsoenlijke representatie, het niet hebben van lange nagels en wat de ervaring aan werk in de zorg is. Deze gesprekken worden door onze collega’s uit de zorg gevoerd. Daarbij checken we tevens aan de hand van de WKKGZ en beoordelen we de ondernemersvaardigheden. Deze gesprekken voeren we bij ons op kantoor of op locatie in het land om de juiste match te kunnen realiseren.

Lidmaatschap NBBU

Als intermediar hechten we veel waarde aan ons lidmaatschap van de NBBU (Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen). Dit geeft aan dat wij voldoen aan hoge gestelde kwaliteitsnormen en dat deze ook door een externe partij middels een audit gecontroleerd worden.
Daarnaast blijven we via dit lidmaatschap op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving.

Klachten

Ondanks dat een zorgverlener aan alle eisen voldoet, kan het tenslotte uiteraard nog altijd wel voorkomen dat een opdrachtgever klachten heeft over de zorgverlening van een ZZP’er. Of over de dienstverlening van CareMatch zelf.
Hiervoor kan er altijd contact opgenomen worden met ons en staan we klaar om mee te denken in een passende oplossing. Daarnaast is er de mogelijk om een klacht in te dienen, zodat er snel en accuraat actie ondernomen kan worden.

Samenwerking

Naast de strenge checks bij het inschrijven, raden we onze opdrachtgever ook aan om voor aanvang van een opdracht nog de identiteit te controleren. Deze zogenoemde vergewisplicht, die voorkomt uit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), zorgt ervoor dat ook zij zeker weten dat degene die de opdracht komt uitvoeren ook degene (met de juiste papieren, ervaring en kwaliteit) is die via CareMatch gematcht is aan de opdracht.

We spelen allen een belangrijke rol bij het voorkomen van fraude met zorgdiploma’s. Als partner trekken we hier graag samen in op, zodat we samen ook werk maken van een gezonde en positieve zorg die  voor iedereen beschikbaar is. 

Meer informatie:

Meer nieuws...

Weten wat CareMatch voor jou kan betekenen?

Direct hulp nodig?

Geef  jouw aanvraag nu door en wij nemen vandaag nog contact met je op!