Krijg je de melding in de 2-factor authenticator app dat de ingevoerde 6 cijferige code niet correct is? En weet je zeker dat deze wel hoort te kloppen?
Doordat je deze bijvoorbeeld vorige week nog wel succesvol kon gebruiken? Of doordat je net een nieuwe QR code gekregen hebt en deze aan het instellen bent?
Dan kan het zijn dat de tijd op jouw telefoon niet goed staat. De 6 cijferige code wordt namelijk gemaakt op basis van de tijd. En onze applicatie controleert die code op basis van diezelfde tijd. Zelfs een klein verschil van 10 seconden kan daarmee al een verschil maken!
Het correct zetten van de tijd kan op verschillende manieren. Zie hieronder enkele mogelijkheden uitgewerkt.
Android:
Op een Android telefoon zoals bijvoorbeeld Xiaomi of een Samsung kan je in de authenticator app een tijdscorrectie uitvoeren.
- Ga naar het hoofdmenu in de Authenticator App
- Kies hier voor Instellingen (Settings)
- Kies dan voor ‘Tijdcorrectie voor codes’ (Time correction for codes)
- Kies dan voor ‘Nu Synchroniseren’ (Sync now)
Let op!:
Deze functie is alleen mogelijk op een Android telefoon. Hiermee wordt de tijd op je telefoon niet aangepast.
iPhone:
Op een iPhone zal je de tijd van de telefoon moeten aanpassen om dit te herstellen. Hiervoor dien je de volgende stappen uit te voeren:
- Open de instellingen app van je iPhone
- Ga naar het menu-item ‘Algemeen’
- Ga naar het menu-item ‘Datum en Tijd’
- Kies voor ‘Stel automatisch in’, bij Tijdzone zal vervolgens Amsterdam getoond worden.
- Bevind je je op dit moment in een andere tijdzone? Vink deze dan uit en kies voor Tijdzone ‘Amsterdam’